Women in STEM: an Approach From Student’s Vocations Through an Environmental Education Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.100.029

Keywords:

Gender perspective, Environmental education, environmental programs, STEM

Abstract

This study analyzes the importance of including a gender perspective in environmental education programs, especially in Latin America. It starts from the notion that there is a significant STEM gap related to women’s participation in climate and environmental sciences in general. Based on a systematic review of specialized literature, the STEM gap is documented and a broad state of the art on environmental educommunication programs is presented. Then, an analysis of 20 environmental education web programs in 18 Latin American countries is carried out to determine whether their objectives, contents, resources, or human resources make a gender approach visible. Finally, the gender approach developed by the LemonSea Ecuador project is explained. The conclusions point out that the environmental issue requires gender approaches that promote and motivate the massive incorporation of women into scientific studies on climate science due to its importance in this global climate emergency.

References

APARICI, Roberto. Educomunicación más allá del 2.0 [Online]. Barcelona: Editorial Gedisa S. A., 2010. ISBN 978–84–9784–605–9. https://acortar.link/I2BZ7b

ARREDONDO, Florina Guadalupe; VAZQUEZ, José Carlos & VELAZQUEZ, Luz María. STEM y brecha de género en Latinoamérica [Online]. San Luis Potosí: Revista del Colegio San Luis. 2019, vol. 18, no. 9. ISSN 2007–8846. https://acortar.link/Vpu2jF

CAMACHO, et al. Construyendo el futuro de Latinoamérica: mujeres en STEM [Online]. Cartagena de Indias: Asociación Colombiana de Facultades de Ingeniería – ACOFI 2021, 2021. GRIAL, https://acortar.link/dHIv3o

DULCE–SALCEDO, Olga Victoria; MALDONADO, Darío & SÁNCHEZ, Fabio. ¿Influencian mujeres a otras mujeres? El caso de las docentes en áreas STEM en Bogotá. Serie Documentos de Trabajo [Online] 60a ed. Bogotá: Universidad de los Andes, Escuela de Gobierno Alberto Lleras Camargo. 2019 [accessed 15/11/2022]. ISBN 2215–7816. Available from: http://hdl.handle.net/1992/40732.

GUNDERSON, Elizabeth A., et al. The role of parents and teachers in the development of gender–related math attitudes. Sex roles, 2012, vol. 66. https://acortar.link/T96rJl

HERNÁNDEZ HERRERA, Claudia Alejandra. Las mujeres STEM y sus apreciaciones sobre su transitar por la carrera universitaria. [Online]. México: Nova Scientia. August 2021, vol. 13, n.º 27. ISSN 2007–0705. https://acortar.link/ktRd6b

IBÁÑEZ, Milagros Sainz. Brechas y sesgos de género en la elección de estudios STEM:¿ Por qué ocurren y cómo actuar para eliminarlas?. Colección Actualidad (Centro de Estudios Andaluces), 2020, no 84. https://acortar.link/xTD2j1

INSTITUTO DE LA MUJER Y PARA LA IGUALDAD DE OPORTUNIDADES. Memoria General de Actividades 2016. Catálogo de publicaciones de la Administración General del Estado [Online] Madrid: Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades. 2016. https://acortar.link/x6d2D3

KAPLUN, Mario. De medios y fines en comunicación educativa. [Online] Quito: Revista Latinoamericana de Comunicación. 1997, n.º 58. https://acortar.link/l6J2oG

LANGENDIJK, Gaby. Líderes actuales y futuros en la ciencia del tiempo, el agua y el clima. Perspectiva intergeneracional [Online]. Organización Meteorológica Mundial. 2017, vol. 66, n.º 2. ISSN 1014–9627. https://acortar.link/3fAiU7

MARCHIONNI, Mariana; GASPARINI, Leonardo Carlos; EDO, María. Brechas de género en América Latina: Un estado de situación. 2018. https://acortar.link/wP3WfB

MASTER, Allison & MELTZOFF, Andrew N. Building bridges between psychological science and education: Cultural stereotypes, STEM, and equity. [Online]. PROSPECTS. June 2016, vol. 46, n.º 2. ISSN 1573–9090. https://doi.org/10.1007/s11125-017-9391-z

MORALES INGA, Sergio & MORALES TRISTÁN, Oswaldo. ¿Por qué hay pocas mujeres científicas? Una revisión de literatura sobre la brecha de género en carreras STEM [Online] aDResearch ESIC International Journal of Communication Research. March 2020, vol. 22. ISSN 2340–3144. https://acortar.link/vgSUBS

RAMOS, Ana María. Análisis de la presencia de las mujeres científicas en los libros de texto de educación secundaria y su repercusión en las carreras STEM. Online. Trabajo Fin de Máster. Cadiz: Universidad de Cádiz, 2021. https://rodin.uca.es/handle/10498/25774

REINKING, Anni; MARTIN, Barbara. La brecha de género en los campos STEM: Teorías, movimientos e ideas para involucrar a las chicas en entornos STEM. Journal of New Approaches in Educational Research, 2018, vol. 7, no 2 https://acortar.link/h8VO25

ROBLES, Luis. Equity and inclusion of women in the professional practice of communication in television media in the province of Manabí. Tesis de Licenciatura. Manta: Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí., 2020. Unpublished document.

SAUVÉ, Lucie. Educación científica y educación ambiental: un cruce fecundo. Enseñanza de las Ciencias. [Online] Revista de investigación y experiencias didácticas. June 2010, vol. 28, n.º 1. ISSN 2174–6486. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3617.

SPUTNIK MUNDO. Prueba PISA refuerza necesidad de invertir en Educación en Latinoamérica [Online]. Sputnik Mundo. 07/12/2016. https://acortar.link/wT9nVk

UNESCO. Cracking the code: girls’ and women’s education in science, technology, engineering and mathematics (STEM) [Online]. Paris: UNESCO 2017, 2017. ISBN 978–92–3–100233–5. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000253479.

UNESCO. (2018). Telling SAGA: improving measurement and policies for gender equality in science, technology and innovation. Paris: UNESCO SAGA (STEM 42 and Gender Advancement) working papers; Vol.5; 2018. https://acortar.link/ydaAV7

WHITTENMORE, Mary. The Problem of Enforcing Nature’s Rights under Ecuador’s Constitution: Why the 2008 Environmental Amendments Have No Bite. Pacific Rim Y LawPolicy Journal, 2011, vol. 20, no. 3. https://acortar.link/659xFx

Downloads

Published

2024-12-18

How to Cite

Henríquez Coronel , P. M., Cobeña Encalada , G. J., & Andrade Marcillo, J. N. (2024). Women in STEM: an Approach From Student’s Vocations Through an Environmental Education Program. República Y Derecho, 10(10), 1–18. https://doi.org/10.48162/rev.100.029